MC111 Diploma Komunikasi Media Baharu dan Keusahawanan Kandungan UiTM

Assalamualaikum semua, tatkala aku sedang menulis ni, aku tengah bingung dan stress Animation kena submit besok! Pergh lama jugak la aku tak tulis blog tetiba rasa nak menulis blog. Hahaha.

Ok alhamdulillah aku skrg pun dah jadi student di UiTM Alor Gajah, Melaka dan ambil course MC111 Diploma Komunikasi Media Baharu Dan Keusahawanan Kandungan. Course ni course baru, and aku batch kedua :) pergh rasa bangga jugak la hehe

Perghh kemain panjang kan nama course aku? Korang nak tau tak tragedi dan insiden di sebalik course ni? hehe, ye lah mana tau kot-kot ada adik-adik yang nak isi UPU tu terfikir nak apply course ni. Ok takpa, biar aku cerita okay, takda hal lah! hehe

Firstly, course ni pun ada interview tau sebab course ni bawah Fakulti Komunikasi dan Media, Masscomm gittewww tapi percaya lah, course ni dengan masscomm ada lah simpang 44 malaikat, sikit je lah ada elemen masscomm tu -_- ok sambung balik,

So aku pun interview kat Uitm Shah Alam dengan baju kurung sopan, hehe. Aku punya lah baca nama nama rektor, isu isu semasa MH370, isu air Selangor la tapi depa tak tanya pun semua tu... yang depa tanya,

"apa nama bendera kebangsaan Malaysia"
"bagi rukun negara Malaysia"

nasib baik aku boleh jawab, ye lah aku kan orang Malaysia.

Tapi, oleh kerana course ni course baru, aku tanya lah kat lecturer tu 'Miss, course ni macammana eh? saya bercakap ni tak berapa minat cakap cakap ni, saya join sebab course baru and dgr cerita banyak pasal komputer ni'

'oh course ni, awak kena tahan lah duduk depan komputer 10 jam'
hmmmm gue pikir dia melawak ja, rupanya memang betul, setelah aku masuk belajar ke uitm lendu, baru lah aku tau kenapa kena mengadap laptop berjam-jam.

so, aku kasi bagitau la apa yang akan dibelajar masa MC111 ni, tapi aku baru part 1 lah hehe.

Korang akan belajar (major) pasal, 
-Animation/gaming
-webcontent/multimedia
-business

best tak? best kan! memang best and jiwa pun kena la kental macam budak budak graphic design, hahahaa, pastu dia mcm bercampoq so pening kepala sikit la hahaha sekejap bisnes kejap dak dak art!

aku dah menyesal buat kerja last minute so course ni nak buat last minit boleh tapi hampir 'melayang' lah assignment korang, lebih lebih lagi subject new media, korang memang kena buat research betul betul.

so, MC111 is obviously different from MC110, kalau sama pun mungkin ada subject public speaking time sem 1.

MC111 ni ada 5 sem, tapi kita belajar 4 sem je and sem ke 5 kita akan masuk ke industri untuk praktikal, haaaa best kan? 

susah? susah tu memang susah lah, siapa ckp belajar senang. susah and leceh sbb byk end final project and carrymark banyak lagi lagi animation tu.

lega gila animation dah habis, tapi sem depan ada lagi, belajar 3d pulak.

haaaaaa, so, bagi aku, kos ni memang best! sebab dia unik, dan baru, dan kita rasa seperti bahan eksperimen, hahahaha

lagi satu, kitorang punya batch tak guna term 'anjing' 'part 1' tapi kami guna term 'alfa' 'beta' 'gamma'

booooo gila siapa still melekat dengan 'anjing' tu, ur so lame, we are new media student!

so aku part 1 and im an alpha! yeayyy, next sem dah beta!

so, goodluck lah ye kepada sesiapa yang nak ambik course ni, fikir banyak banyak and kena bertanggungjawab ok bila dpt assignment individu and group!

MC111 :new media+gaming+animation+website+business

kalau ada apa apa nak tanya just tweet @nureenizazi 
ganbattemasu!!!!!!!!!!!

------

KALAU NAK TAU LEBIH BANYAK PASAL COURSE NI DAB APA YANG AKAN BERLAKU TIME SEMESTER 2 DAN 3, BACA SAMBUNGANNYA DI 


hehe! 

Comments

  1. owh,,, jmpa jgak mklumat sal mc111 ni,,, mnat kos ni,, dh interview td(20/9/14)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai! hehehe, serious seorang je yang apply dari kelantan? memang kos ni baru and tak ramai yang tau sebab tu saya tulis blog pasal ni hehe, ok confirm dapat lah! jumpa nanti k, kalau ada apa-apa tweet saya :) goodluck!

      Delete
    2. klu dpt lega la,,, mmg sorg pom,,,, satu-satunya calon dr klntan so interviewer dia berbaik-baik dgn sy, mybe dia risau sy tolak kos ni,,, kos ni mmg kt melaka je ke,,, shah alam xde ke, lg satu,,, sekelas brpa org,,,

      Delete
  3. kos ni mmg ada kat melaka ja, sebab nanti pun mc110 akan di transfer ke rembau. dalam kelas ada 25 mcmtu ja. tapi sem 1 ni, just ada tiga kelas je mc111

    ReplyDelete
  4. sorry klu bnyk tnya,,, rsanya ni last question kot,,, kna bljar 3rd language tak,,,

    ReplyDelete
  5. Hi kak, uitm lendu ada diploma course apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi dik, kat sini ada course masscomm, new media, business, account, seni

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Assalammualaikum. Course ni perlukan kemahiran apa ? -budak lepasan SPM-

    ReplyDelete
    Replies
    1. kemahiran tengok anime & main game yang banyak haha.

      kemahiran pelbagai jenis adobe :)

      Delete
  8. Hai nureen. Just nak tanye do u need to have add math knowledge to take this course?

    ReplyDelete
  9. Assalammualaikum. 1.Semua cawangan uitm ade mnwarkannye atau hnya sbilangn shj ? 2. Akak rase ade Universiti lain ke mnawarkan course ni ? Atau hnya uitm shj ? 3. Markah koko ade kena mengena x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.

      1. Buat masa ni, hanya Uitm cawangan Lendu, Alor Gajah, Melaka saja yang ada course ni.

      2. Course ni untuk diploma hanya ada kat UiTM saja. Kalau degree, ada kat USM, UMK. So, kos ni setaraf dengan degree ya :)

      3. Macam tak ada kena mengena pun hehe! akak dulu koko dapat C.

      Delete
    2. Terima kasih banyak2 ye kak. Makin mendalam minat saya pd course. Trima ksih ye kak. Sye na apply la. Doakn sye agr dtrima. In sya Allah. Hope sgt.

      Delete
    3. ok adik, insyaAllah dapat, nanti kita jumpa k, apa apa tweet akak @nureenizazi

      Delete
  10. As'salam,

    Terima kasih kerana sudi kongsi pengalaman akak. Very useful for those yang sangat keliru dan yg ingin tahu. Macam saya! hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalak dik,
      okay happy to know it! jumpa nanti ya 😊

      Delete
  11. hii, so glad akak nureen buat blog pasal kos baru ni, macam best. dhiya baru habis spm and dhiya tak tau nak sambung apa. can you help me with this? kos ni macam best je. macam kena mengena dgn minat dhiya. oleh ke ambil eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bolehje! kos ni baru lagi, ajak kawan ramai ranai kayyy 😊

      Delete
  12. assalamulaikum kak.
    kalau kita ade just basic je software2 adobe tu xpe k?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam dik,
      akak dulu takda basic pun, insyaAllah boleh, belajar slow slow, lecturer semua baik baik 😊

      Delete
    2. sir H***i,, scary skit,,, huhu. (xpuas hati ngn test 1!!!)

      Delete
    3. ehem, hai awak. hahhahaha! eh apa twitter? boleh lepak sem depan

      Delete
    4. @Minhyunatics hahaha,,, bleh la tu. dua org classmates sy kta dorang knal awk. (atiqa, khairul)

      Delete
  13. Assalamualaikum..kak, sy brminat nk apply course ni, tp sy xde basic software adobe pun, sbb sy amek aliran sains utk spm..kalau stakat microsoft words n powerpoint je yg sy pndai..hehe..boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam dik, akak dulu puj aliran sains jugak, adobe ni memang tak tau la citer dia hehe.

      takpa boleh boleh, kat sini nanti akan diajar basic nak guna semua software tu 😊

      Delete
    2. Alhamdulillah..thankyou kak! Kalau ada rezeki nak apply course nih..hehe

      Delete
  14. assalamualaikum , nak tanya belajar bussiness dalam diploma ni macam mana ye ? Saya nak ambil perniagaan tapi tak sure lagi dan masa yang sama saya suka bahagian editing yg guna computer cumaxda ilmu lagi . hehe . Masih mencari course yang sesuai . Harap akak dapat buat post pasal diploma komunikasi media baru dan perniagaan kandungan dengan lebih mendalam dan lanjut :) Terima kasih :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. untuk part 1, kita akan belajar entrepreneurship. disitu kita akan jual barang produk yang kita pilih, kita kena buat business plan :) saya baru sampai sem 2, sem 2 tak ada business. sem 3 baru ada 😊 pasal editing tu nanti lecturer akan terangkan basic dia 😊 kos ni mmg tumpu dekat animation & multimedia. kalau dari segi business, mcmmana kita akan jual produk kita, produk animation webdesign kita kat company conpany. insyaAllah betul la apa yg saya cakap haha

      Delete
  15. asslm kak.. kak nk tye agak2 luas x pluang pekerjaan course ni.. n bleh tahu kerja ape.. mekasih.

    ReplyDelete
  16. if dapat mc110 boleh tak tukar dgn mc111 ? sbb dpt interview utk mc110 ni hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. tlg jwb... xboleh lah rasanya... sbb my fren dpt mc111 tpi nk tkar mc110,,, akhirnya... bsama kami jgak dia(mc111)

      Delete
    2. okay thankyou banyak2. still ada nk tanya ni kalau mcm diploma ni kita ambil mc110 then nnt degree sambung bahagian mc111 ada peluang tak? thanks

      Delete
    3. okay thankyou banyak2. still ada nk tanya ni kalau mcm diploma ni kita ambil mc110 then nnt degree sambung bahagian mc111 ada peluang tak? thanks

      Delete
    4. insyaAllah ada sebab kita still under masscomm,

      Delete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum akak..saya dpt interview utk kos ni..ap yg perlu sya prepare?sya nervous laa..kos ni sama level ngan degree?and one more thing, kos ni pluang pekerjaan dia mcm mna?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum akak..saya dpt interview utk kos ni..ap yg perlu sya prepare?sya nervous laa..kos ni sama level ngan degree?and one more thing, kos ni pluang pekerjaan dia mcm mna?

    ReplyDelete
  21. hi , salam . saya pun ada amik kos animation . hahaha terjumpa pulak blog ni , stalk and follow . follow back ok :)

    ReplyDelete
  22. hi saya batch pertama mc111 terjumpa blog ni just want to say thank you sbb perkenal kan course ni dkt mna yg blum tau :) all the best

    ReplyDelete
  23. hi saya batch pertama mc111 terjumpa blog ni just want to say thank you sbb perkenal kan course ni dkt mna yg blum tau :) all the best

    ReplyDelete
  24. terima kasih, kak. saya baru nak interview sabtu so nervous sikit. kak, nak tanya. kalau saya tak tau apa2 pasal buat animation ni, macam mana? dia akan ajar ke or saya dh silap pilih course?? tolong bantu saya!!!

    ReplyDelete
  25. Saya dapat tawaran utk uitm masscom E2130, btw apa beza course nie ngan course masscom biasa?

    ReplyDelete
  26. akak, kos ni perlukan penggunaan drawing tablet ke tak? saya confused nak beli ke tak xD

    ReplyDelete
  27. Saya nak tanya.
    Setelah habis belajar ni, peluang kerja dia besar? Macam permintaan kat negara kita. freelancer lain cerita
    Of course, youtuber memang dapat hahaha. Tapi tu tak da jaminan.
    saya ada belajar basic guna adobe after effect.(tutorial kat youtube LOL)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolong jwb..insyaAllah dik jika ade skill dn ade rezki bole dpt mana mana je keje.

      Delete
  28. software adobe tu amek crack je ke

    ReplyDelete
  29. Assalam akk. Nk tye course ni kan ade animation. But utk org yg xde basic art bole mohon jgk ke??

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum saya pilih course ni pilihan pertama di upu kerana saya sangka dia more to communication. Boleh ke kalau saya dah dapat panggilan temuduga mc111 tapi saya nak minta pertukaran ke course mc110?

    ReplyDelete
  31. pd adik2 yg ambik masscom..tahniah ..sbb bidg ni bgus jer..bole msuk keje mana mana pun...btw..akak cuma nak share ..klau ade adik2 nak msuk farmasi dkt widad uni bole pm sis bg info.. satu lg..sis jaga program utk PAKK pendidikan under upsi dn regent college..anythg nak tye or nak mohon bole direct 011-16930576..wsp ler

    ReplyDelete
  32. Kak nak tanye...kos ni ade kaitan dgn advetisement ke?

    ReplyDelete
  33. Kak saya nak tanya, kalah bab alatan tu kene ada ape ye? Kalau nak computer tu ape spec yang akak cadangkan

    ReplyDelete
  34. hi nak tanya kalau nak apply kena pandai lukis ke?? sebab saya nak apply tapi tak berapa mahir melukis

    ReplyDelete
  35. Sis nak tanya..course ni ujian bertulis dia mcm mne ye?Kena ada ujian melukis ke?

    ReplyDelete
  36. Klu masuk course ni SPM kena power ke atau result ok ok je dh boleh apply..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

MC111 Diploma Komunikasi Media Baharu & Keusahawanan Kandungan UITM :PART 3

MC111 Diploma Komunikasi Media Baharu & Keusahawanan KandunganUITM :PART 2